Nehéz szavak, kifejezések listája (amelyeket gyakran el szoktatok rontani):
lelkivilág
lelki alkat
lelkiismeret
lelkiismeret-furdalás
arról nem szólva
arról nem beszélve
mégsem
ugyanolyan
sokféle
többféle
még inkább
gyengénlátó
helytáll
nemcsak ..., hanem ... is
irodalomóra
angoltanár
alul marad (lent marad)
alulmarad (veszít)
munkaerőpiac
nagy ritkán
igencsak
ugyancsak
másrészről
kétségkívül
együttél
a mellett a fa mellett
amellett
azt hiszem, hogy
átlagember
négyéves
tizenkilenc éves
tízhetes
tíz hónapos
még több
hozzátartozik
véghezvisz
nagyra törő
nyugat-európai
krisztusi
amije
más, mint mi
több mint
mint orvos azt tanácsolja
Hasznos tanácsok
A szövegalkotási feladathoz (főleg az érveléshez, dé értelemszerűen használható a másik kettőhöz is)
Tartalmi szempontból: érvelésünk a megadott témáról szóljon; arról a megfelelő tájékozottsággal, tartalmasan fejtsük ki gondolatainkat! Hihetőek, meggyőzőek legyünk! Példáink, utalásaink minél jobban támasszák alá tételmondatunkat! Legyen személyes véleményünk, álláspontunk is a témáról!
Szerkezeti szempontból: az érvelésnek van eleje, közepe, vége; vagyis: a téma felvezetése, kifejtése és lezárása elkülönül egymástól. (Új bekezdések!) Arányosak a nagy szerkezeti részek (a tárgyalás a leghosszabb egység), és ahol szükségesnek érezzük, ott a tárgyalást is bekezdésekre tagoljuk (pl. új gondolat témán belül, új érv stb.) A felépítés egésze meggyőző, logikusan előrehaladó, az állítások és a gondolategységek világosan kapcsolódnak egymáshoz. Megtartjuk a kért terjedelmet. (Ez minimálisan két A/4-es oldal, maximum négy oldal – kb. 500-1500 szó.)
Nyelvi minőség szempontjából: az érvelés nyelve, stílusa, hangvétele feleljen meg a témának! Folyékonyan, egyértelműen, gördülékenyen fogalmazzunk! Külön érték, ha egyéni hangvételre, élvezetes, leleményes stílusra törekszünk. Szóhasználatunk legyen választékos (ebben segíthetnek a rokon értelmű szavak), figyeljünk a nyelvhelyességre és a helyesírásra is!
Hasznos oldalak
Magyar szépirodalmi (és más) szövegek óriási halmaza a Magyar Elektronikus Könyvtárban: mek.oszk.hu/html/human.html
Magyar kortárs szépirodalom a Digitális Irodalmi Akadémián: pim.hu/object.90867f8f-d45e-40f9-8a6b-fe0034f0db87.ivy
Az érettségi menete
|
|||||||||||||
A szóbeli vizsga menete:
Irodalom
A témának, illetve a tételnek megfelelő feladat tartalmazhat egy felvezető nyomtatott vagy elektronikus dokumentumot (pl. szépirodalmi idézetet, értekező próza, esszé rövid részletét, illusztrációt, képzőművészeti alkotást, színpadképet, filmképet, ábrát, térképet stb.), majd közli a kifejtendő vizsgakérdést, annak kiemelt szempontját, esetleg megjelöli a vizsgakérdésnek, illetve a kitűzött szempontnak megfelelő konkrét szerzőt és művet vagy szerzőket és műveket. A kiemelt szempont lehet például bármely műfaji, tematikus, stíluskorszakbeli, poétikai, esztétikai, etikai kérdés. Ha a feladat lehetővé teszi, a vizsgázó választ a megjelölt szerzők vagy művek közül.
Nyelvtan
A témának, illetve a tételnek megfelelő feladatot bevezeti egy megállapítás, idézet, nyomtatott vagy elektronikus dokumentum (pl. űrlap, használati utasítás, újságoldal, kép, ábra, térkép, internetes oldal, egynyelvű szótár részlete). A tételben kitűzött feladat az idézet, illetve a mellékelt dokumentum adott szempontú elemzése, értelmezése, a szempontban megfogalmazott nyelvi probléma, jelenség, szabály bemutatása, kifejtése, fogalom értelmezése, érvek megfogalmazása, a feladatban adott műfajnak megfelelő előadása stb.
Értékelés
Írásbeli:
- tartalmi minőség: 20 pont,
- szerkezet, felépítés: 20 pont,
- nyelvi minőség: 20 pont.
A helyesírási hibapontokat vizsgapontokra váltja a javító tanár, de ezért legfeljebb 15 vizsgapont vonható le.
Az íráskép rendezetlensége, illetve a nehezen olvasható kézírás miatt összesen 3 vizsgapont vonható le az összteljesítményből.
TARTALOM | SZERKEZET | NYELV |
15-20 pont: - megfelelés a választott témának, címnek, feladatnak - tartalmas kifejtés - gondolati érettség - ítélőképesség, kritikai gondolkodás megnyilvánulása - a feladattól függően: személyes álláspont megfogalmazása - releváns példák, hivatkozások - hihető, meggyőző állítások - kifejtett állítások - a témának, feladatnak megfelelő mennyiségű állítás - megfelelő tárgyi tudás és tájékozottság - az ismeretek helyénvaló alkalmazása - indokolt hivatkozás vagy idézés |
15-20 pont: - megfelel a feladatban megjelölt műfajnak, a témának, a gondolatmenetnek - logikus, tudatos felépítés - az állítások/gondolati egységek világos kapcsolódása - van bevezetés, kifejtés, lezárás; ezek elkülönülnek és arányosak - jól tagolt bekezdések - globális és lineáris kohézió megvalósulása - az elvárt terjedelemnek megfelelő |
15-20 pont: - egészében megfelel a témának, a helyzetnek, az esetleges személyes véleménynyilvánításnak - témának megfelelő változatosságú - gördülékeny, élvezetes, választékos - szabatos, árnyalt, választékos - szakkifejezések helyes használata |
9-14 pont: - lényegében megfelel a választott témának, címnek, feladatnak - témához tartozó és attól eltérő kijelentések váltakozása - nem kellően meggyőző példák (pl. az érvek nem mindig támasztják alá a kellő mértékben az állításokat) - zömükben helytálló tárgyi elemek - nem kellő mélységű és részletességű tudás - tárgyi, fogalmi félreértések |
9-14 pont: - helyenként következetlen felépítés - indokolatlan gondolatmenetbeli váltások - a részek közti összefüggés nem mindig világos (pl. bizonytalanság a nyelvi kapcsolóelemek használatában) - van bevezetés, kifejtés, lezárás; ezek elkülönülnek, de aránytalanok vagy formálisak (pl. túl hosszú vagy a feladathoz nem szorosan kapcsolódó bevezetés) - egyenetlenség lényeges és lényegtelen elválasztásában (pl. elhagyható bekezdések) - fölöslegesen hosszú |
9-14 pont: - lényegében megfelel a témának, a helyzetnek - nem elég változatos - helyenkénti nyelvi-nyelvtani hibák (pl. egyeztetés, vonzat) - olykor a köznyelvitől eltérő (pl. szleng) |
1-8 pont: - eltérés a témától, címtől, feladattól - feltűnő tartalmi aránytalanság (pl. életrajz a műértelmezés rovására) - konkrét kifejtés helyett általánosságok - kevés releváns példa, utalás - ismétlődések - gyenge vagy hibás állítások - hiányos tárgyi tudás - tárgyi, fogalmi tévedések |
1-8 pont: - széteső írásmű: • lényegét tekintve zavaros gondolatmenet (pl. csapongás, ismétlődések) • nem halad meghatározható irányba • az író elvész a dolgozatban - hiányzó vagy álbevezetés / álbefejezés - a főbb szerkezeti részek nem különülnek el egymástól - szövegösszefüggésbeli hiányosságok (pl. alanyváltás) - hiba, hiányosság a kohéziót megteremtő eszközök (pl. kötőszók, névmások) használatában - kirívóan rövid |
1-8 pont: - csak részben felel meg a témának, a helyzetnek - színtelen, igénytelen (pl. egyszerű mondatok túlsúlya) - dagályos - gyakori a nyelvi-nyelvtani hiba - szegényes - tartalmi jellegű szótévesztés |
Szóbeli:
TARTALOM | ELŐADÁSMÓD |
20-25 pont: A vizsgázó a tételének megfelelő (átfogó) összefüggések, gondolatok, megállapítások önálló közlésével bizonyítja, hogy jól érti és ismeri a tétel témáját (összefüggéseit, fő kérdéseit). Megfogalmazza a tétel kívánta értékelő véleményét. Nyelvi, irodalmi ismereteit meggyőzően alkalmazza, kifejtését releváns példákkal támasztja alá. A feladat megoldása minden lényeges elemében meggyőző. |
20-25 pont: Az előadásmód önálló, folyamatos, érthető. A felelet gondolati íve rendezett, átlátható. Az érvelés, kifejtés szerkezete meggyőző; a vizsgázó elkerüli a lényegtelen elemeket, kitérőket. Fogalomhasználata világos, pontos, szókincse gazdag, egészében megfelel a téma és a vizsgahelyzet nyelvi, stiláris regiszterének. |
10-19 pont: A tétel kifejtése lényegében önálló, a főbb megállapítások lényegében helytállóak. A tétel kifejtése rendszerezésre törekvő, de néhány tartalmi elem bizonytalan, esetleg hiányos. A felelet kifejezi a felelő témával kapcsolatos véleményét. Előfordulhat némi felületesség, túlzott általánosítás, irreleváns narráció (=rizsázás). |
10-19 pont: A tétel kifejtése, a mondandó elrendezése, gondolati íve általában átlátható. Az előadásmód esetleg néhol akadozó, körülményes. Fogalomhasználata, szókincse a témának megfelelő, csak néhány kisebb nyelvi, stilisztikai, mondatszerkesztési hiba fordulhat elő benne. |
1-9 pont: A vizsgázó a tétel témáját nem ismeri kielégítően, de rendelkezik a feladatmegoldáshoz tartozó összefüggések, tények, művek, fogalmak töredékes ismeretével. A felelethez szükséges a kérdező tanár segítsége. |
1-9 pont: A felelet gondolatmenete nem vagy kevéssé azonosítható. A felelet nem eléggé folyamatos, érvelése bizonytalan, kevéssé elfogadható. A nyelvi, stilisztikai kifejezésmódja nem igényes (pl. bizonytalan mondatszerkesztés, szegényes szókincs). |